søndag 2. november 2008
torsdag 31. juli 2008
søndag 22. juni 2008
Er katolsk fotball best?
Sist fredag (20.06.) hørte jeg på "Sånn er livet" på NRK P2. Et tema i programmet var fotballklubben Celtic. Denne klubben holder til i Glasgow i Skottland, men er mye preget av irsk, katolsk kultur. Opprinnelig ble den startet av en marist-prest som et sosialt tiltak for byens fattige. Den sosiale profilen har laget beholdt i form av diverse veldedighetsarbeid.
Rival-laget Rangers fikk nokså dårlig omtale i programmet, befengt som de er av bøllete supportere, som til og med har drept Celtic-fans kun fordi de var på feil pub med sin grønne trøye. Celtic, derimot framsto som et trivelig lag, som til og med er åpent for ikke-katolikker.
Flere norske spillere har spilt for klubben, og den har også en norsk supporterklubb. Les mer om lagets meritter på Wikipedia.

torsdag 15. mai 2008
St. Hallvard-symboler
St. Hallvard
Hallvard Vebjørnsson ble født på gården Huseby i Lier ca 1020. Han var sønn av Vebjørn og kona Torny, som var kusinen til en annen helgen, Olav den Hellige. Hallvard var kristent oppdratt og hadde fulgt med sin far på flere utenlandsreiser for å drive handel.
Den 15. mai 1043, skulle den da et par og tjue år gamle Hallvard entre båten sin for å krysse Drammensfjorden. Da kom det løpende en kvinne som var forfulgt av tre menn som beskyldte henne for tyveri. Kvinnen bedyret sin uskyld og ba om å bli rodd over fjorden fordi hun fryktet for sitt liv. Hallvard trodde godt om kvinnen og rodde i vei med kvinnen ombord.
De tre mennene tok dem igjen med en annen båt og beskyldte Hallvard for å hjelpe den tyvaktige kvinnen. Hallvard nektet imidlertid å høre på mennene. Dette hisset dem opp, og til slutt tok en av karene buen og skjøt Hallvard med en pil i halsen. Kvinnen slo de i hjel, og likene ble rodd til land. For å skjule udåden ble kvinnen begravd i fjæra, mens storbondesønnen Hallvard ble dumpet i sjøen med en kvernstein rundt halsen. Men liket fløt opp igjen og ble funnet.
Ved Hallvards grav begynte det å skje mange andre jærtegn. Han ble dyrket som martyr fordi han døde i forsvar for en uskyldig kvinne, og fikk etter hvert status som helgen. I 1053 ga kong Harald Sigurdssønn ordre om å grave opp liket og flyttet det til Mariakirken i Oslo. Der ble det plassert i et forgyldt sølvskrin og satt bak alteret. I 1130 sto Oslos nye kirke ferdig. Den fikk navnet St. Halvardskirken, og det hellige skrinet ble flyttet dit.
Hallvard ble skytshelgen for Oslo og betraktes stadig som skytshelgen for byen, som ennå bærer hans insignier i byseglet. Tidligere var han også skytshelgen for Oslo bispedømme. Utenom Norge og Island ble han dyrket i Skara, det svenske bispedømmet som lå nærmest Oslo. Hans minnedag var og er den angivelige dødsdagen 15. mai. Den er også avmerket på den norske primstaven. Den ble helligdag over hele landet, og i den sørlige delen av riket var det den største helligdagen av alle.
Den 15. mai 1043, skulle den da et par og tjue år gamle Hallvard entre båten sin for å krysse Drammensfjorden. Da kom det løpende en kvinne som var forfulgt av tre menn som beskyldte henne for tyveri. Kvinnen bedyret sin uskyld og ba om å bli rodd over fjorden fordi hun fryktet for sitt liv. Hallvard trodde godt om kvinnen og rodde i vei med kvinnen ombord.
De tre mennene tok dem igjen med en annen båt og beskyldte Hallvard for å hjelpe den tyvaktige kvinnen. Hallvard nektet imidlertid å høre på mennene. Dette hisset dem opp, og til slutt tok en av karene buen og skjøt Hallvard med en pil i halsen. Kvinnen slo de i hjel, og likene ble rodd til land. For å skjule udåden ble kvinnen begravd i fjæra, mens storbondesønnen Hallvard ble dumpet i sjøen med en kvernstein rundt halsen. Men liket fløt opp igjen og ble funnet.
Ved Hallvards grav begynte det å skje mange andre jærtegn. Han ble dyrket som martyr fordi han døde i forsvar for en uskyldig kvinne, og fikk etter hvert status som helgen. I 1053 ga kong Harald Sigurdssønn ordre om å grave opp liket og flyttet det til Mariakirken i Oslo. Der ble det plassert i et forgyldt sølvskrin og satt bak alteret. I 1130 sto Oslos nye kirke ferdig. Den fikk navnet St. Halvardskirken, og det hellige skrinet ble flyttet dit.
Hallvard ble skytshelgen for Oslo og betraktes stadig som skytshelgen for byen, som ennå bærer hans insignier i byseglet. Tidligere var han også skytshelgen for Oslo bispedømme. Utenom Norge og Island ble han dyrket i Skara, det svenske bispedømmet som lå nærmest Oslo. Hans minnedag var og er den angivelige dødsdagen 15. mai. Den er også avmerket på den norske primstaven. Den ble helligdag over hele landet, og i den sørlige delen av riket var det den største helligdagen av alle.
onsdag 7. mai 2008
Den Guddommelige Komedie
Den guddommelige komedie av Dante Alighieri er en klassiker. Vil du vite mer om den og om skjærsilden og dødssyndene denslags så sjekk denne artikkelen på Wikipedia!
tirsdag 6. mai 2008
Nytt nummer av Broen
Et nytt nummer av BROEN dumpet ned i postkassa mi igår. Broen er et katolsk blad som dukker opp fra tid til annen med masse interessant stoff fra Den Katolske Kirke i Norge. Dette nummer er mye viet biskop Gran som døde nylig.
lørdag 3. mai 2008
Husmenighet
Huskirke er et begrep som eksisterer i katolsk teologi, men ikke blir snakket mye om. Hvert hjem er en huskirke.
En som er mye opptatt av dette (dog ikke katolikk!) er Are Karlsen. Hans kirke- og embedssyn er temmelig langt fra vårt, men sjekk bloggen hans. Her er det mye spennende stoff som en kan tygge på.
Rosenkransen live!
Rosenkransen er et meget katolsk fenomen som kan fortone seg fremmed for nybegynnere. Men en vennlig sjel har vært så grei å legge ut noen ferdig bedte rosenkranser på norsk på YouTube. Så følg med her!
fredag 2. mai 2008
Nye blogger dukker opp
Mens det har vært stille hos 'elgenen i det siste, har det dukket opp katolske blogger rundt omkring. La meg her presentere:
lørdag 26. april 2008
Hvem er Opus Dei?
OPUS DEI har et hemmelighetsfullt rykte. Hvem er de? Hva vil de?
De fyller 80 år i år, og er vel mest kjent fra boka Da Vinci-koden. Brynjulv Norheim ved Teologisk Fakultet var idag i Verdibørsen på P2 og fortalte litt mer om dem og deres bakgrunn og formål.
Lytt til podcast.
De fyller 80 år i år, og er vel mest kjent fra boka Da Vinci-koden. Brynjulv Norheim ved Teologisk Fakultet var idag i Verdibørsen på P2 og fortalte litt mer om dem og deres bakgrunn og formål.
Lytt til podcast.
fredag 25. april 2008
Munker i kloster
Munker finnes det ikke så mange av. Antallet nonner i verden er mange ganger høyere enn antall munker. Menn med kall har en tendens til å bli prester. Og det er jo fint det óg. Men jeg har lurt på hvorfor så få vil bli munk. I middelalderen var det jo mange av dem, men det er så lenge siden.
Men nå har jeg funnet dem: Karmelittmunkene. Det er et nytt kloster med kontemplative munker i Karmel-tradisjonen. Litt langt vekk, men pytt, pytt! På nettet kommer det meste ganske nærme uansett.
Her er de: Carmelite Monks i Rocky Mountains. De har en svært "munkisk" hjemmeside hvor de presenterer seg selv.
Hør bare her:

Men nå har jeg funnet dem: Karmelittmunkene. Det er et nytt kloster med kontemplative munker i Karmel-tradisjonen. Litt langt vekk, men pytt, pytt! På nettet kommer det meste ganske nærme uansett.
Her er de: Carmelite Monks i Rocky Mountains. De har en svært "munkisk" hjemmeside hvor de presenterer seg selv.
Hør bare her:
Desiring to become great saints, this community of strictly cloistered contemplative men has a longing to live the entirety of the customs and charism established by John of the Cross and Teresa of Avila in the Discalced [uskodd] Carmelite Reform: strict monastic enclosure, two hours of contemplative prayer daily, study and spiritual reading, and manual labor.
In a solitary monastery under the Rocky Mountains in northern Wyoming, the Carmelite Monks of Wyoming seek to perpetuate the charism of the Blessed Virgin Mary, living the Marian life as prescribed by the primitive Carmelite Rule and the ancient monastic observance. These young Roman Catholic monks live a full, reverent, and traditional Carmelite liturgical life, with the Divine Office and the Holy Sacrifice of the Mass being prayed in Latin with Gregorian Chant.

[Hva lever de av? "Mystic Monk Coffee."]
torsdag 24. april 2008
Aroundbooks
Mye bra tips om bøker og mye også om katolske emner.
tirsdag 22. april 2008
Confession is good for the soul
Visste du at det fantes en blogg for hemmelige betroelser? PostSecret blog!
Der legger folk inn mystiske beskjeder fra sitt hemmelige liv.
Der legger folk inn mystiske beskjeder fra sitt hemmelige liv.
mandag 21. april 2008
Kirkens hierarki
Den katolske kirke er ikke en demokratisk kirke. I likhet med mange nyere menigheter brukes ordet teokrati (guds-styre) om Kirken. Kirken består av lekfolk og presteskap. Preste-embetet er tredelt: diakon, prest og biskop.Kirken er delt i bispedømmer, som igjen er delt i sokn. I ett sokn kan det være flere kirker. Paven er den fremste blant biskopene, med tittelen Biskop av Roma (pluss en hel mengde andre titler ;o)
I tillegg er det en masse religiøse ordener, hvorav noen består av prester og noen av lekfolk eller begge deler. Det sies at selv ikke Gud har oversikt over alle ordnene og bevegelsene i Kirken.
Hvis du vil ha en oversikt over hvem som er hvem i den katolske kirke, klikk her!
lørdag 19. april 2008
Munk på ville veier
Her ser dere Martin Luther som munk. Og hvorfor opptrer han på denne katolske bloggen??Jo, jeg fant nemlig en protestantisk, men morsom heimeside om Luther og reformasjonen. Mye historie, bilder og action. Jeg garanterer ikke for riktigheten av innholdet, verken historisk eller teologisk...
Så her kommer en katolsk side av saken! Bernt T. Oftestad er professor i kirkehistorie på Menighetsfakultetet. Og katolikk.
torsdag 17. april 2008
Paven i USA
Når paven er på tur, går det ikke upåaktet hen. I USA har de opprettet en egen webside for pavebeøket. Den inneholder videoer fra besøket, undervisning om pavedømmet, rapporter fra reisen fra dag til dag og mye mer.
Biskopene i USA har også laget en blogg om reisen. Den inneholder en del generell informasjon om paven. Hvis du vil oppdatere deg på paven, pavedømmet, Vatikanet osv., så er dette en grei anledning i og med at det skrives mye om det for tiden.
Biskopene i USA har også laget en blogg om reisen. Den inneholder en del generell informasjon om paven. Hvis du vil oppdatere deg på paven, pavedømmet, Vatikanet osv., så er dette en grei anledning i og med at det skrives mye om det for tiden.

tirsdag 15. april 2008
Nok et bevis på Guds eksistens?


Paven er i USA. Og president Bush blir intervjuet i denne anledning. Han blir stilt følgende spørsmål:
"Du så inn i Vladimir Putins øyne og uttalte da de velkjente ordene om at det du kunne se var hans sjel. [...] Hva ser du når du ser inn i pave Benedikt XVIs øyne?"
Bush svarte umiddelbart: "Gud."
Les mer.
søndag 13. april 2008
Angelus-bønnen
Angelus-bønnen bes tre ganger daglig. Kl. 6, 12 og 18. Noen steder markeres det med tre klokkeslag.
Bønnen er en meditasjon over inkarnajsonen.
I lutherske kirker ringes det ni slag etter at høymessen er ferdig. Det skal visstnok være rester etter Anglus-bønnen. Om lutheranerne vet det selv er jo ikke sikkert. :o)
Her er angelus-bønnen. (Leses i veksel-lesning.)
Herrens engel bragte Maria det glade budskap.
Og hun unnfanget ved Den hellige Ånd.
Hill deg, Maria...
Se, jeg er Herrens tjenerinne.
Det skje meg etter ditt ord.
Hill deg, Maria...
Og Ordet ble kjød.
Og tok bolig blant oss.
Hill deg, Maria...
Be for oss, Guds hellige mor.
At vi må bli verdige til Kristi løfter.
La oss be: Vi ber deg, Herre, fyll våre hjerter med din nåde, så vi som ved engelens budskap har erkjent at Kristus, din Sønn, er blitt menneske, ved hans lidelse og kors må bli ført til oppstandelsens herlighet. Ved ham, Kristus, vår Herre.
Amen
På latin lyder den slik:
Angelus Domini nuntiavit Mariae;
Et concepit de Spiritu Sancto.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.
Ecce ancilla Domini.
Fiat mihi secundum verbum tuum.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.
Et Verbum caro factum est.
Et habitavit in nobis.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.
Ora pro nobis, sancta Dei Genetrix.
Ut digni efficiamur promissionibus Christi.
Oremus. Gratiam tuam, quaesumus, Domine, mentibus nostris infunde; ut qui, Angelo nuntiante, Christi Filii tui incarnationem cognovimus, per passionem eius et crucem, ad resurrectionis gloriam perducamur. Per eundem Christum Dominum nostrum.
Amen.
Og slik lyder den live:
Bønnen er en meditasjon over inkarnajsonen.
I lutherske kirker ringes det ni slag etter at høymessen er ferdig. Det skal visstnok være rester etter Anglus-bønnen. Om lutheranerne vet det selv er jo ikke sikkert. :o)
Her er angelus-bønnen. (Leses i veksel-lesning.)
Herrens engel bragte Maria det glade budskap.
Og hun unnfanget ved Den hellige Ånd.
Hill deg, Maria...
Se, jeg er Herrens tjenerinne.
Det skje meg etter ditt ord.
Hill deg, Maria...
Og Ordet ble kjød.
Og tok bolig blant oss.
Hill deg, Maria...
Be for oss, Guds hellige mor.
At vi må bli verdige til Kristi løfter.
La oss be: Vi ber deg, Herre, fyll våre hjerter med din nåde, så vi som ved engelens budskap har erkjent at Kristus, din Sønn, er blitt menneske, ved hans lidelse og kors må bli ført til oppstandelsens herlighet. Ved ham, Kristus, vår Herre.
Amen
På latin lyder den slik:
Angelus Domini nuntiavit Mariae;
Et concepit de Spiritu Sancto.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.
Ecce ancilla Domini.
Fiat mihi secundum verbum tuum.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.
Et Verbum caro factum est.
Et habitavit in nobis.
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen.
Ora pro nobis, sancta Dei Genetrix.
Ut digni efficiamur promissionibus Christi.
Oremus. Gratiam tuam, quaesumus, Domine, mentibus nostris infunde; ut qui, Angelo nuntiante, Christi Filii tui incarnationem cognovimus, per passionem eius et crucem, ad resurrectionis gloriam perducamur. Per eundem Christum Dominum nostrum.
Amen.
Og slik lyder den live:
lørdag 12. april 2008
Ora pro nobis
Etter gode råd fra blogger Rudie, prøver vi igjen å legge ut en video. Denne gangen et aldri så lite helgenlitani. Det er mange som ber for oss, så dette skal nok gå bra...
Abonner på:
Innlegg (Atom)







