fredag 28. mars 2008

Katolsk bønn

Katolikker er fromme og ber mye. Og det har de gjort i mange år. (århundrer!) Resultatet av det er mange flotte bønner. Selv er jeg ikke så vant med å be ferdigskrevne bønner. Er mer vant til å be med egne ord. Men skal en bli en god katolikk må en vel lære seg noen av de vanligste bønnene. Jeg fant akkurat en fin samling bønner på engelsk. Kan du disse, kommer du langt....

En av dem heter "Act of Consecration to the Holy Spirit"
(Overgivelse til Den Hellige Ånd). Prøver å oversette den:

Jeg kneler foran himmelens hærskare av vitner. Jeg gir meg selv, sjel og kropp, til deg, du evige Guds Ånd.
Jeg beundrer din strålende renhet, din usvikelige iver for rettferdighet og din mektige kjærlighet. Du er min sjels styrke og lys.
I deg er det jeg lever, rører meg og er til. Mitt ønske er å aldri gjøre deg sorg ved å ikke være tro mot nåden, og jeg ber av hele mitt hjerte om å bli bevart fra den minste synd imot deg. Vær meg nådig og vokt mine tanker, så jeg alltid ser etter ditt lys, lytter til din stemme og følger din ledelse.
Jeg holder fast ved deg og gir meg selv til deg. I din barmhjertighet, våk over meg i min svakhet.
Jeg bønnfaller deg, idet jeg holder Hans naglemerkede føtter og ser Hans fem sår og stoler på Hans dyre blod, ser Hans åpne side og knuste hjerte, jeg bønnfaller deg, ærverdige Ånd, min hjelp i svakhet:
Bevar meg i din nåde så jeg aldri synder mot deg. Gi meg nåde, O Faderens og Sønnens Hellige Ånd, å si alltid og overalt til deg: "Tal, Herre! Din tjener lytter." Amen.

3 kommentarer:

RUDIE sa...

Jeg elsker ferdigskrevne bønner, og jeg elsket denne her!
Takk!

Anonym sa...

den var fin=) skal gjemme den i mitt hjerte! Her kan du finne noen på norsk også (litt korter men): http://www.katolsk.no/artikler/bonnebok.htm

'elgenen sa...

Så søtt! Liten elektronisk katolsk bønnebok! Likte bønnen for internett, med egen helgen og greier... skal si Kirken følger med i tiden.